Svens Lurie: 3 iemesli, kāpēc Latvijā legalizēt duelēšanos

1

Mūsdienu Latvijā jāievieš duelēšanās. Jānis Poruks, Aleksandrs Puškins un Endrū Džeksons visi skaidri zināja, ka šai nodarbei ir gods un vērtība – divas lietas, kas mūsdienu ņergulīgajā, saldus kokteiļus dzerošajā, Dziesmu svētkos ģībstošajā sabiedrībā ir praktiski neatrodamas (izņēmums varbūt vienīgi ir Dimitera plīts[1]). Arī Vašingtonā zem policijas uzraudzības iespējams uzrīkot godīgu hand-to-hand dueli[2]. Vai mēs tiešām esam sliktāki par resnāko un visvairāk cietumos sēdošo nāciju? Atbilde ir tikai viena, skaidra un asinīs šķīstīta – nē! Un tam ir arī pamatoti iemesli.

*Noteikumi

Protams, kā nereti gadās, domāju, ka duelēšanās varētu būt viena no lietām, ko varētu regulēt valdības spēki – neskatoties uz to, ka brīvais tirgus ir mūsdienu Dievs un Mesija, ir nepieciešams dot vardarbības monopolam nodarboties ar to, ko tas prot vislabāk – noraudzīties no malas uz vardarbību, iejaucoties tikai tad, kad jau kādu brīdi ir bijis par daudz (ja ar labu argumentu nav pamatots, ka vienai no pusēm tiešām nav jādodas pa tuneli gaismas virzienā).

  1. Etiķetes un gods

Būsim godīgi, mūsu dzīvē, it īpaši Latvijā, ir daudz cilvēku, kas bieži uzvedas kā absolūti lopi tikai tāpēc, ka letiņa būtība neļauj kādu konfrontēt, ja šī konfrontācija nav guvusi apkārtējo oficiālu akceptu. Ja kāds netīrs lopiņš (vai arī kāds cilvēks – tā arī gadās) apšauba Tavas Mātes tikumību, vai nepamatoti piedēvē Tev seksualitāti, kas Tevī nebūt nav (vai arī ir, bet Tu pavisam noteikti zini, ka pašlaik nav brīdis iznākt no metaforiskā skapja), vai vienkārši ļoti nežēlīgi ņirgājas par Tevis izvēlēto zeķu/zandaļu krāsu kombināciju, ir skaidrs, ka šāds pāridarījums prasa atmaksu. Tajā pašā laikā ir skaidrs, ka smerdelim polo kreklā gāzt nevarēsi, jo viņš izsauks policiju un iesūdzēs Tevi tiesā (vai no ielas malas izvilks vēl trīs nešķīsteņus polo kreklos papildspēkiem). Līdz ar to variants, kurā zem divu sirdsšķīstu un mazāk nekā 2 promiļu reibumā esošu sekundantu (valsts algotu vai privāta sektora algotu) acs notiek tikumīga divcīņa, šķiet jebkuras situācijas optimālais variants. Uz dueli izaicinātais var sevi pierādīt sava rupjā izteiciena nopietnību ar amerikāņu variantu – put their money where their mouth is – un apvainotais var izrēķināties ar garīgo pāridarījumu bez bailēm par etiķetes pārkāpumiem zem idejas, ka, zin’ kā, tās jau ielu cīņas bez noteikumiem.

Mēs varam vairāk
Mēs varam vairāk!

Tāpat varētu tikt atrisināta problēma ar mūsdienu cilvēces pašapziņas trūkumu – vai nepietiek dzirdēt par katra individuālā durika depresiju, nespēju dīlot ar dzīvi un pamata trūkumu. Dueļi darbojas kā reālās dzīves metafora tieši šīm eksistenciālajām ņergulībām. Pēc Dimā vārdiem – tas, ko ienīstam, kad iestājamies pret citiem, esam paši; tās ir mūsu pašu īpašības citos, kuras vēlamies iznīcināt”. Mūsdienu relatīvi vieglās dzīves apspiestajam nūjābelim atliek vien atrast kādu grēkāzi, kas simbolizē visu to, kas personīgajās lietās ir slikts, un lieta darīta – pēc dueļa tiek sasniegta nirvāna un ceļš uz izaugsmi gan laulībā, gan biznesa lietās (kā lieliski ilustrēts Čehova dokumentālajā reportāžā ‘’Duēlists’’). Līdz ar to, ir pilnīgi un galīgi acīmredzami, ka duelēšanās ir viens no vēl nepielietotajiem, bet tik un tā, visticamāk, iedarbīgākajiem psihoterapijas veidiem, kādi piemērojami Latvijas sabiedrībai. Varbūt litijs un amfetamīni nebūs (tik ļoti) vajadzīgi.

  1. Vienlīdzība

Ideja par pašcieņas pārkāpumu ir pazīstama visiem neatkarīgi no mantiskā stāvokļa. Tajā pašā laikā sekas par to, ka iegāzīsi kādam Juglas izdzimtenim vai jaunbagātniekam, kas tikko izrāpies no sava jaunā Bentli var fundamentāli atšķirties. Juglas izdzimtenis iespējams neērto uzbrucēju atsitīs, izlamās pēc vietējā vernikulāra un, pierādījis savu vietējo sportsmenship bratellu lokā, dosies tālāk laimi meklēt meršu spoguļos un diennakts masāžas salonos. Bentli īpašnieks netīro roku pieskārienu savam aristokrātiski šķeltajam žoklim nepiedos. Seko tiesas sēdes, kompensāciju pieprasījumi un vispārēja publiskā kaunināšana ar viegli opurtūnisku mediju palīdzību. Taču dueļi ir tieši tas, kas šo nevienlīdzību atrisinās. Zem godpilnās sekundantu acs visi ir vienādi dzimuši neatkarīgi no abu uzacu saauguma līmeņa, žokļa atkarāšanās pakāpes vai džinsu novalkājuma mēnešu skaita. Līdz ar to īstenība ir visnotaļ skaidrs, ka cīņa par vienlīdzību neslēpjas Praidā, plakātos ar uzvalkiem un bikškostīmiem, bet gan tīrās un skaidrās austrumeiropiešu tradīcijas (kopš 17. gadsimta) atkal-legalizēšanā. Ir laiks atkal duelēties! Nav svarīgi, vai tu esi eritrejitis, latvietis, krievs vai amerikānis – if it bleeds, you can kill it!

Umbrella-duel-on-bikes
Attēlots: duelis netālu no KKC
  1. Ekonomika

Dueļi no ekonomiskā viedokļa ir, iespējams, viena no lielākajām maza ieguldījuma zelta bedrēm, ko varam iegūt. Ne tikai tas dod jaunas darba vietas (es varu lieliski iedomāties īpašus profesionālu sekundantu biznesus), bet arī speciālas privātās klīnikas, kas paredzētas duelantu brūcēm, kas ērtuma pēc nostādītas pamatā Vecrīgas un Maskačkas rajona apvidos. Tāpat neaizmirsīsim īpašu duelantu ieroču tirgus pieaugumu – var jau būt, ka būs tie, kas izlīdzēsies ar dūrēm, nažiem, kastetēm vai gāzes pistolēm (klasiku), bet neapšaubāmi atradīsies Miera ielas iedzīvotāji, kas, mēģinot pierādīt tiesības uz savu 30 centimetru garo bārdu, vēlēsies iegādāties ‘’autentisku’’ (vai jebko, kas tā nosaukts) un ar šaujampulveri pildāmu pistoli (+ tikpat autentisku Oņegina tērpu).

Neaizmirsīsim arī jaunos dueļtūristus, kuri līdzīgi saviem dzimumtieksmes radiniekiem varēs beidzot atrast valsti, kurā atrisināt savus gari ieilgušos strīdus ar, teiksim, to vienu čali, kas nokoļīja viņu meiteni/puisi (keepin’ it real). Vai tas būtu karstasinīgs, uz jūtām balstīta Spānijas gribu kauja, vai mazliet atvēsināts, taču vienalga dziļi aizskarošs Skandināvu savstarpējais arguments, Latvija varēs būt vieta tā realizācijai.

duel_by_remton-d3dvn10
Attēlots: duelis starp zviedru mežstrādniekiem Talsos

Kopsavilkums

Duelēšanās (ne tā, kas ar Yu-Gi-Oh kārtīm) legalizācija ir viena no lietām, kas vēl Saeimas solos nav apspriesta, taču, domājams, pēc šī raksta izlasīšanas jebkuram ir skaidrs, ka tas ir dziļš pāridarījums visai Latvijas sabiedrībai. Vai tas būtu sociālais taisnīgums, ekonomiskā vienlīdzība, pilsoņu pašapziņas uzlabošana, vai tūrisma tirgus palielināšana, duelēšanās sniedz izcilus risinājumus tam visam. Līdz ar to arī iesaku lasītājiem iesākt ManaBalss petīciju, lai panāktu, ka Latvija atkal ir dižena. Es tikmēr iešu meklēt savus kazaka stulmzābakus.

 

 

[1] K. Dimiters, 2015 http://www.nebruks.lv/?p=4408

[2] Fightstate, 2015, http://fightstate.com/mutual-combat-law-in-washington-lets-two-people-have-a-consensual-streetfight-if-cops-referee/

Svens Lurie

Stuff and things.

  • Arands Rugens

    Magnifico! Nenoliedzami vislabākais raksts līdz šim. Varbūt arī labākais uz mūžu mūžiem, ja autoru ķers pēkšņa pašapziņas lēkme.