Sandra Ķempele: Mode maina kažoku

0

Givenchy, Lavin, Nina Ricci, Christian Dior – šo un citu slavenu modes namu gadsimta garumā darinātos vakartērpus ir iespējams ieraudzīt Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā vēl līdz 25. oktobrim Aleksandra Vasiļjeva vakartērpu kolekcijas izstādē Ielūgums uz Gadsimta balli, 1915-2015.

Izstādē ir uzburta īsta balles noskaņa – apmeklētāju acis priecē smalki audumi, gari vakartērpi, pūdernīcas un balles aksesuāri. Uz visām pusēm skatoties, acis zib no mirdzošiem spīguļiem un skaistiem izšuvumiem. Visapkārt greznas kleitas, kas piedzīvojušas balles dejas līdz rītam un nedalītu uzmanību no dāmu kavalieriem. Un tad mazliet naivi gribas domāt, ka  visas nebūšanas būtu atrisināms, ja vien pār pasauli valdītu skaistums un elegance, ja vien par gaumi beigtu strīdēties, ja vien uz balli varētu doties tagad un tūlīt.

Bet balle jau notiek, tikai šoreiz muzeja telpās, kur katrs var aplūkot 87 vakarkleitas, septiņus smokingus un vairāk nekā 720 aksesuārus, no kuriem katrs atspoguļo sava laikmeta modes tendences. Dodoties lielajā dārgumu izpētē, ceļā pavada gan iederīga fona mūzika, gan kaislīgas apmeklētāju sačukstēšanās un diskusijas par to, kurš no tērpiem ir visglītākais, visdārgākais vai vienkārši sirdij tuvākais.

Kolorītā modes vēsturnieka Aleksandra Vasiļjeva kolekcijas tērpu izstādes latviešu publika ir patiesi iecienījusi. Par to liecina ne tikai pastāvīgās rindas pie muzeja biļešu kases, bet arī regularitāte, ar kādu izstādes tiek rīkotas, – šī ir jau pēc kārtas septītā Vasiļjeva kolekcijas izrādīšana Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja telpās. Lai arī oficiālie izstādes apmeklējuma dati tiks paziņoti tikai oktobra beigās, tomēr, salīdzinot cilvēku tikpat kā neapdzīvotās mākslas galeriju telpas turpat Vecrīgā ar pilno DMDM izstāžu zāli, jāsecina, ka greznu vakartērpu un augstās modes ekspozīcija vidējam latvietim šķiet muzeja apmeklēšanas vērta.

Palūkojoties aiz Latvijas robežām esošajos muzejos, arī tajos modes izstādes ir kļuvušas par īstiem veiksmes stāstiem, un cilvēki aizvien vairāk dodas iegrimt modes un glamūra pasaulē. Par piemēru var ņemt slavenā britu modes mākslinieka Lī Aleksandra Makvīna (Lee Alexander McQueen) darbu izstādi Mežonīgais Skaistums (Savage Beauty), kas, izrādīta gan V&A muzejā Londonā, gan Metropolitēnā Ņujorkā, piesaistīja 1 154 552 apmeklētājus. Līdzīgus panākumus guva arī līdz šim lielākā modei veltītā izstāde China: Through The Looking Glass, ko šogad Metropolītēnā apmeklēja vairāk nekā 500 000 cilvēku un kas lielā pieprasījuma dēļ tika pagarināta.

Modes prezentēšana mākslas muzeja vidē ir sava veida nākšana pie tautas, tāda kā modes nolaišanās no augstajiem plauktiem – dizaineru veikaliem un slavenību garderobes.  Iespējams, ka tādēļ gan Vasiļjeva krāšņās tērpu kolekcijas, gan modes dizaineru darbu izstādes turpina piesaistīt plašas cilvēku masas, kas spēj identificēties ar tērpiem dažādos līmeņos. Vai tā būtu kādas slavenības tērpa aplūkošana tuvplānā[1], modes vēstures izzināšana vai estētiskas baudīšana, modei veltīto izstāžu apmeklēšanas iemesli ir gana daudz, lai tās turpinātu savu uzvaras gājienu gan Latvijas, gan pasaules lielākajos muzejos.

[1] Izstādē skatāms eksprezidentes Vairas Vīķes-Freibergas vakartērps, ko darinājis Aleksandrs Bibergals.

Sandra Ķempele

Patīk balansēt starp lietām un vietām.