Guna Veinberga: Ēnas marionešu rotaļas

0

Lai cik cukursaldi un nodrāzti tas neizklausītos – draudzība ir viena no svarīgākajām vērtībām dzīvē. Pierādījumi ir mums visapkārt. Piemēram, kas kopīgs mūziķiem – Pītam Dohertijam (The Libertines), Džošam Hommem (QOTSA, Eagles Of Death Metal) un Aleksam Tērneram no Arctic Monkeys (Nu, neskaitot nenoliedzamu talantu un līdera lomu kādā grupā)?  Viņi visi parādījušies gan neskaitāmās intervijās, gan pasākumos, gan uz skatuves katrs sava labākā drauga kompānijā.  Abu The Libertines dalībnieku Pīta un Karla Barata bromance ir tik bēdīgi slavena, ka, manuprāt, pēdējo gadu laikā nav apspriestāka draugu pāra par viņiem. Attiecības nav romantiskas, tomēr spekulāciju par to netrūkst, jo viņi patiešām kašķējas kā laulātie. Savukārt Džošs bērnībā izglāba Džesiju Hjūzu no skolas kaušļiem, un kopš tā brīža abus vieno brālīgas mīlestības pilna draudzība. Paralēli slavenajai Queens of The Stone Age, Džošs izveidoja grupu (EODM), lai tikai viņiem ar Džesiju būtu iespēja kopā pavadīt vairāk laika. Aleksam ir labākais draugs Mailzs Keins, veiksmīgs solo mākslinieks, kurš viņu atbalstījis un iedvesmojis daudzu gadu garumā. Kopīga muzicēšana, bieža viesošanās vienam otra koncertos, ierakstos viņiem tik ļoti iepatikās, ka dzima ideja kopā izdot albumu. Projektu viņi nosauca par The Last Shadow Puppets.

f9e21dbc938b4422add7a350de60f019
Miles Kane & Alex Turner

Alekss Tērners mantojis tēva kaislību pret mūziku. Bērnībā apmeklēja klavieru stundas, bet vēlāk pievērsies ģitārai. Pirmie iedvesmas avoti bija mājās pieejamās Frenka Sinatras, Deivida Bovija, The Carpenters, The Beatles, Led Zeppelin, The Beach Boys un The Eagles plates. Vēlāk, tīņu gados, ar draugiem sāka interesēties par The White Stripes, QOTSA, The Hives, The Coral un apmeklēt pirmos koncertus. Iedvesmojušies no redzētā un tikuši pie instrumentiem, draugi iemainīja mūzikas klausīšanos guļamistabā pret mēģinājumiem pamestā savrupmājā, un nodibināja Arctic Monkeys. Viņiem nebija ne konkrēta koncepta grupai, ne iepriekšēju iemaņu instrumentu spēlē, tāpēc tas bija kas pilnīgi jauns, iespēja augt un attīstīt sevi uzreiz praksē. Paralēli Alekss strādāja muzikālajā bārā The Broadwalk, kur iepazinās ar vairākiem slaveniem mūziķiem, tai skaitā Ričardu Hovliju un dzejnieku Džonu Kūperu Klārku. Klārka izteiksmes veids atstājis dziļu iespaidu uz Aleksu kā tekstu autoru – iedvesmojoties no viņa dzejas, Tērners uzrakstīja vārdus From The Ritz To the Rubble, bet pēdējā Arctic Monkeys albumā iekļauta dziesma I Wanna Be Yours, kurā izmantots  Klārka dzejolis. Ņemot vērā, ka tagad pasaule un mūzikas žurnālisti izceļ Aleksu kā vienu no izcilākajiem vārdu autoriem, šķiet neticami, ka sākumā viņš ļoti kaunējies paša sacerēto rādīt grupas biedriem.   

1797a00692720d82d9318d22de2d9813

Arctic Monkeys atpazīstamība un slava strauji auga,  un pāris gadu laikā grupa iemainīja bārus pret arēnām. Kad Aleksam bija deviņpadmit, viņi devās lielākā tūrē pa Lielbritāniju kopā ar iesildītājiem – the Little Flames. Mazpazīstamās indie grupas ģitārists bija Mailzs Keins. Alekss ar Mailzu ātri vien kļuva nešķirami, un koncertu starplaikos bieži mēdza īsināt laiku, strinkšķinot ģitāras, kopā improvizējot un izbaudot viens otra kompāniju, humora izjūtu un radošo ideju apmaiņu. Jau pēc nepilniem diviem gadiem abu grupas atkal devās kopīgā tūrē, un Alekss ar Mailzu tai paralēli rakstīja mūziku kopīgam projektam. Sadarbība bija tik veiksmīga, ka arī Arctic Monkeys ierakstos 505, The Bakery un Plastic Trumpdzirdama Mailza ģitārspēle. Šīs dziesmas draugi bieži kopā izpildīja Arctic Monkeys koncertos (tai skaitā Glastonbury), kad Mailzs kāpa uz skatuves kā īpašais viesis. 2007.gada augustā NME parādījās oficiāla ziņa, ka Alekss Tērners ierakstīs albumu kopā ar Mailzu Keinu.

screen-shot-2015-11-17-at-2-58-48-pm

Mailzs Keins ir labākā drauga tautietis un arī vienaudzis – abi šogad svinēja savu trīsdesmitodzimšanas dienu. Mazotnē Mailzs spēlēja saksofonu un sapņoja kādu dienu kļūt par rokzvaigzni. Astoņpadsmit gadu vecumā viņš kļuva par draugu grupas the Little Flames ģitāristu.  Apvienībai veicās diezgan labi – viņi ātri tika pie līguma ar ierakstu kompāniju. Tomēr neilgi pirms plānotā debijas albuma iznākšanas the Little Flames izjuka, to tā arī neizdevusi. Trīs no grupas dalībniekiem, tai skaitā Mailzs, pārformējās un izveidoja The Rascals. Viņi pastāvēja tikai divus gadus, tomēr paspēja izdot EP un albumu Rascalize. Tam nebija lielu komerciālo panākumu, bet kritiķi albumu ievēroja un novērtēja atzinīgi. 2009. gadā Mailzs, kurš bija The Rascals vokālists un līderis, nolēma pamest grupu, lai pievērstos solo karjerai. Līdz šim brīdim viņam iznākuši divi albumi – Colour Of The Trap (2011) un Don`t Forget Who You Are (2013).  Abi sasnieguši augstas vietas topos, un tas nepārsteidz – Mailzs nenoliedzami ir indie roka meistars. Viņš tūrējis kopā ar Kasabian, Arctic Monkeys, uzstājies prestižajā Glastonbury (kā single act) un sadarbojies ar Marku Ronsonu (dziesmā Johanna). Un protams, viņš darbojas arī grupā The Last Shadow Puppets.

de802a554de5faa74f7bb7871e93a3d1

Alekss ar Mailzu apvienoja spēkus ar bundzinieku, perkusionistu un producentu Džeimsu Fordu (Simian Mobile Disco) un 2007.gadā nodibināja The Last Shadow Puppets. Viņi gribēja kopā izdot albumu ar skaidru, iepriekš izstrādātu konceptu. Mailzs jau kopš bērnības ir liels 60-to gadu mūzikas fans un iepazīstinājis ar tā laika izpildītāju jaunradi arī Aleksu. Abi daudz klausījās Skotu Valkeru, Džonu Beriju, Ennio Morrikoni, Deividu Akselrodu, Deivida Bovija pirmos ierakstus, The Beatles un vēlo 60-to/ agro 70-to progresīvo roku. Radās ideja sapludināt iedvesmas avotus un, balstoties uz tām, radīt ko stipri līdzīgu. Lielāko daļu debijas albuma materiāla grupa ierakstīja divu nedēļu laikā Francijā. Tā paša gada decembrī The Last Shadow Puppets nolīga Ovenu Paletu stīgu, pūšamo instrumentu un perkusiju aranžējumam. Tas bija nepieciešams, lai īstenotu ieceri iekļaut albumā ierakstu ar London Metropolitan Orchestra 22 cilvēku sastāvā.

LSP-2

Pirmais The Last Shadow Puppets singls kopā ar vairākiem B-sides, tai skaitā Deivida Bovija dziesmas In The Heat Of The Morning (Aleksa mīļākās dziesmas) koverversiju, sasniedza klausītājus 2008. gada 14. aprīlī. Nedēļu vēlāk iznāca grupas krāšņais debijas albums The Age Of the Understatement, kas uzreiz nonāca UK Album Chart 1. vietā. Albums apbūra gan fanus, gan kritiķus un tika nominēts vairākām balvām, tai skaitā Mercury Music Prize. Lai gan iedvesmas avoti bija skaidri saklausāmi, tā saucamā baroka popa (definēts kā R`n`R un klasiskās mūzikas apvienojums, poproka subžanrs) stila albums bija kaut kas tam laikam neparasts. Īpašu burvību piešķīra orķestra klātbūtne, kas bagātināja albuma skanējumu. The Age Of the Understatement iznākšanai sekoja grupas parādīšanās dažādos televīzijas šovos (arī Later.. with Jools Hooland), divi intīmi koncerti ar orķerstri un slepena uzstāšanās Glastonbury festivālā. Tur klātesošos pārsteidza Džeks Vaits, kurš pievienojās grupai uz skatuves, lai nospēlētu Wondrous Place ģitāras solo. Klausītāji un Mailzs, kurš bija nolēmis mācīties ģitārspēli, iedvesmojies tieši no The White Stripes, bija sajūsmā. Oktobrī un novembrī The Last Shadow Puppets devās tūrē pa Lielbritāniju un ASV.
2016_5_TheLastShadowPuppets_TLSP_Cambridge_AH_290316.hero

Tad iestājās 8 gadus ilgs klusums.  Alekss turpināja ierakstīt albumus un tūrēt ar mērkaķiem, Mailzs – pievērsās savai solo karjerai. The Last Shadow Puppets fani lēnām zaudēja cerības, ka grupa ir kas vairāk par viena albuma projektu. Lai gan draugi turpināja parādīties viens otra koncertos, lai kopā izpildītu pa dziesmai vai divām, nekādu ziņu par darbu pie jauna The Last Shadow Puppets materiāla nebija. Aptuveni reizi gadā medijos parādījās kāds cerīgs citāts no viena vai otra, kurā bija pieminēts kopīgais projekts, tomēr bija skaidrs, ka nevienam no viņiem grupai nav laika. 2014. gada Jaunā gada dienā, laikā, kad Alekss palīdzēja Mailzam ar darbu pie solo albuma, draugi sacerēja dziesmu Avation. Gala rezultāts abiem šķitis ļoti ‘puppety’,  tāpēc Mailza pēdējā albumā netika iekļauts.

04-the-last-shadow-puppets

Avation bija sākums jaunai The Last Shadow Puppets nodaļai. Dziesma draugus iedvesmoja atkal apvienoties ar Džeimsu Fordu un Ovenu Paletu un ķerties pie otrā albuma rakstīšanas. Šoreiz viņi komandai pieaicināja arī basistu Zaku Deivsu no Mini Mansions, kuru dziesmā Vertigo var dzirdēt arī Aleksu. Jauno materiālu grupa galvenokārt ierakstīja Londonā, Parīzē un Losandželosā. Arctic Monkeys divreiz viesojušies Losandželosā (divus grupas albumus producējis Džošs Homme), un Alekss tik ļoti iemīlējies pilsētā, ka izdomājis tur palikt. Vēlāk arī Mailzs pārcēlās uz LA, tāpēc tā automātiski kļuvusi par The Last Shadow Puppets centrāli. Uzturēšanās LA Ovenam deva iespēju ierakstīt albumam nepieciešamās orķestra daļas vēsturiskajā Holivudas studijā United Recording, savukārt grupai – piepildīt Džeimsa Forda seno sapni un radoši izpausties slavenajā Shangri La studijā, kas atrodas Malibu. Tā agrāk piederējusi Bobam Dilanam un The Band, un tajā viesojušās neskaitāmas mūzikas leģendas.

54b0c90648777a1b2231fd60bc4a4529

The Last Shadow Puppets otrais studijas albums – Everything You`ve Come To Expect iznāca 2016. gada 1. aprīlī. Gluži tāpat, kā tā priekštecis, arī Everything You`ve Come To Expect nekavējoties sāka savu uzvaras kāpienu pa UK Album Chart un sasniedza pirmo vietu.  Aleksam tas ir septītais nr.1 albums pēc kārtas. Vāciņa noformējumam izmantota fotogrāfija, kurā redzama dejojoša Tīna Tērnere trīsdesmit gadu vecumā. Tā ir perfekti piemērota rotaļīgajam, nedaudz amerikāniskākajam un noskaņā krietni atšķirīgajam TLSP albumam. Šoreiz Mailzs un Alekss vairāk iedvesmojušies no kopīgā dziesmu rakstīšanas procesa, viens no otra un no The Age Of Understatement. Apzinājušies viņa talantu, draugi atstājuši daudz plašāku iespēju izpausties Ovenam Paletam.  Aranžētājs minējis, ka albums ir 70-to gadu kulta LA dziedātāja Neda Dohenija daiļrades un Īzaka Heja klasiskā 1969. gada ieraksta Hot Buttered Soul iedvesmots. Tomēr tas ir krietni neatkarīgāks, nav dzirdami balstīts uz citu mūziķu idejām. Tajā ir viss, sākotno sešdesmito psihedēliskā popa, līdz Amerikas ziemeļu soul un rietumiem raksturīgā skanējuma.2b1821ee5bddca8ee16e89ffdeb38b3a

Everything You`ve Come To Expect ir albums, kas neapnīk un ilgi paliek atmiņā. Dziesmām gribas dziedāt līdzi, tās ir melodiskas un piesātinātas, bet ne pārsātinātas.  Albuma noskaņa ir viegli idilliska un sapņaina. Tā liek ilgoties pēc laiskām vasaras dienām, saules, dīkdienīgas atpūtas pludmalē vai dārza šūpuļtīklā. Gribētos to klausīties draugu pilnā mašīnā ar atvērtiem logiem, pa ceļam uz festivālu, paralēli vērojot garām slīdošo ainavu. Tam īpaši piemērota būtu gan mana favorīte – Miracle Aligner, gan vārdu ziņā ļoti interesantā The Dream Synopsis, gan Aleksa mīlestības pilnais veltījums draudzenei – Sweet Dreams, TN. Savukārt, ne tik mierīgā Avation ir ideāls albuma ievads – satraucoša un ieintriģējoša. Vēl lielāks kontrasts lēnajām un melodiskajām dziesmām, ir pancīgi popsīgā Bad Habits. Mailzs lielākoties kliedz, nevis dzied, tā ir ātra, agresīva un dramatiska (vijoles, daudz vijoles), un pieprasa uzmanību. Orģinālais Bad Habits ģitāras ieraksts bija 40 minūšu garš, bez jebkādas atkārtošanās, un Džeimss to pārvērta 3 minūšu garā materiālā. Noteikti vērts pieminēt un izcelt arī mazāk zināmās albuma dziesmas – Pattern, She Does The Woods un noslēdzošo The Bourne Identity. Lai gan par tām maz runājusi gan grupa, gan kritiķi, manuprāt, tieši tās gan vārdu, gan mūzikas ziņā veido albuma esenci.


The Last Shadow Puppets burvība slēpjas tajā, ka grupa tapusi kā vairāku cilvēku blakusprojekts, kā iespēja izrauties no ikdienas darbiem un pamēģināt ko jaunu. Alekss ir jūtami atbrīvotāks, dabīgāks Mailza kompānijā un sacerot mūziku abu sirdslietai. Arī viņa pieeja rakstīšanai ir citāda – teksti ir abstraktāki, rotaļīgāki, veido atskaņas un vārdu spēles. Atšķirībā no Arctic Monkeys, kuru dziesmām Alekss vienmēr centies piesķirt  stāstu ar dziļāku nozīmi, The Last Shadow Puppets vārdi ir daļa no dziesmas, gluži kā harmonija un melodija. Daudz svarīgāks ir pārsteiguma efekts – lai katra nākamā rindiņa būtu kas negaidīts un pretējs iepriekšējai. Labākie draugi, šķiet, vispār ir pārsteigumu meistari, neparedzami un nevaldāmi, kā pirms astoņiem ga diem, tā tagad. Par to liecina gan ārkārtīgi uzjautrinošā uzvedība un izteicieni intervijās (es skaļi smējos tās skatoties), gan abi The Last Shadow Puppets albumi. Viņiem kopā izdevies radīt divus atšķirīgus, bet vienlīdz ģeniālus albumus ar astoņu gadu pauzi, un klīst baumas, ka arī trešais jau esot pabeigts un iznākšot nākamā gada Valentīndienā. Vēl klīst baumas, ka Mailzs ar Aleksu rakstot scenāriju X-menu iedvesmotai filmai par 60-tajiem gadiem un ka Alekss gribētu ierakstīt Bonda theme song. Bet kas to lai zina, kā ir patiesībā. Albuma nosaukumam nevar piekrist – The Last Shadow Puppets nav nekas no tā, ko no viņiem gaida. Viņi ir kas pilnīgi cits. Un vēl vairāk.


45540048541474fec108965b4ad74f542016611167465

Guna Veinberga